19 okt Zakendoen met de DACH-regio
De DACH-regio, ofwel de verzamelnaam voor de landen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Deze regio kan met recht de industriële en innovatieve motor van Europa worden genoemd. Deze drie landen behoren tot de welvarendste landen van het continent en zijn in feite een groot aantrekkelijk afzetgebied voor BeNeLux-bedrijven. Bij het vertalen van de website in het Duits denkt men vaak ook direct de Oostenrijkse en Zwitserse markt mee te kunnen pakken.
In de DACH-regio is Duits de moedertaal en voornaamste handelstaal. Veel ondernemers maken dan ook de fout dat ze de landen waar eenzelfde moedertaal gesproken wordt, hetzelfde benaderen. Ondanks dat er dezelfde taal gesproken wordt, zijn er grote cultuurverschillen.
Verschillen en overeenkomsten
Oostenrijkers komen aardig overeen met de Duitsers. De Zwitsers zijn net iets anders ingesteld, zeker als je al kijkt naar het consumentgedrag. Zwitsers winnen eerst veel informatie in over een bedrijf. En als ze dan contact opnemen, dan leidt dat vrijwel altijd tot een order of offerte-aanvraag. Bij de Duitsers en Oostenrijkers is het contact vrijblijvender. Voor bedrijven is het daarom verstandig om per land een marketingbeleid te voeren. En eventueel met verschillende klantenmanagers te werken, die de cultuur van het land kennen en die de consument op gepaste wijze weten te benaderen.
Wat moet je weten van de Zwitsers?
Zwitsers zijn erg direct, sober en vooral rechtdoorzee. Botheid of agressieve verkooppraat is uit den boze. De Zwitserse zakenman is stipt. Dit geldt voor zowel de levertermijnen als ook het nakomen van afspraken. Zij laten zich daarbij echter niet jagen, maar willen eerst alle feiten op een rijtje zetten en zo veel mogelijk informatie verzamelen.
In het Zwitserse zakenleven staat hiërarchie hoog in het vaandel. Leeftijd speelt een belangrijke rol. De oudste in het bedrijf is vaak de leidinggevende.
De Zwitserse keuken combineert invloeden uit de Duitse, Franse en Noord-Italiaanse keuken. Geliefde gerechten zijn o.a.: kaasfondue, raclette, rösti, alpenpasta en Zwitserse chocolade. Verder zijn de bekende Zwitserse wijnen populair.
Zwitsers waarderen typisch Nederlandse souvenirs, zoals: tulpenbollen, Hollandse kaas of lokale kleinigheden. Houd het wel klein en niet te duur. Het is in Zwitserland geen gewoonte om flink uit te pakken met cadeaus.
Zwitsers zijn gereserveerd en afwachtend bij het aangaan van een zakelijke relatie. Neem de tijd om een potentiële Zwitserse klant te overtuigen van de kwaliteit van jouw product. En als het ‘klikt’, dan blijven ze hun zakelijke relaties trouw voor vele jaren.
Risico’s, onzekerheden of lukrake ideeën zijn niet aan de Zwitser besteed. Bereid je zakelijk dus zeer goed voor.
Zwitsers staan erom bekend dat zij hun financiële verplichtingen op tijd nakomen. Wanbetaling komt zelden voor. Een dergelijke stiptheid verwachten zij ook van hun zakelijke partners.
Wat moet je weten van de Oostenrijkers:
Oostenrijkers zijn lichtelijk terughoudend in het aangaan van zakelijke relaties. Hun houding is redelijk conservatief, formeel en voorzichtig. Vooral tegenover een persoon die ze niet goed kennen. Ook zij gaan niet over één nacht ijs bij het nemen van beslissingen. Hun formele houding uit zich ook in de zakelijke kledingkeuze. Mannen gaan vaak in een (donker) maatpak of combinatiekostuum met das. Vrouwen hebben daarentegen wat meer vrijheid in kledingkeuze. Zakelijke gesprekken worden lang (ca. zes weken) van te voren gepland. Het eerste gesprek duurt niet langer dan 45 minuten.
De Oostenrijkers zijn, net als de Duitsers, zeer correct in het aanspreken van personen met ‘Herr’ of ‘Frau’ (gevolgd door eventuele academische titel). Tutoyeren doen ze nooit, tenzij ze iemand al jaren goed kennen. In zakelijke gesprekken is oogcontact belangrijk. Wees wel voorzichtig met het geven van complimenten. Deze kunnen weleens verkeerd opgevat worden.
De Oostenrijkse keuken staat bekend om zijn wienerschnitzels en apfelstrudel. Ontbijt en lunch omvatten hoofdzakelijk brood, kaiserbroodjes, met (braad)worst en leverkaas als beleg. Als hoofdgerecht zie je vaak wienerschnitzel, cordon blue of zigeunerschnitzel, maar ook forel met aardappels of pasta. Een ander typisch gerecht is tafelspitz, een traditioneel Oostenrijks rundvleesgerecht. Oostenrijkers houden van zoetigheid en dat zie je terug in nagerechten als apfelstrudel en kaiserschmarren. Qua drank wordt vooral bier, glühwein en jagertee gedronken.
Relatiegeschenken zijn niet gebruikelijk in de Oostenrijkse zakencultuur. Maar wilt u toch iets geven, denk dan goed na over een werkgerelateerd cadeau, liefst zonder bedrijfslogo of eventueel een typisch Nederlands souvenir.
Bij onderhandelingen stelt een Oostenrijker zich flexibel op. Ze hebben hoge verwachtingen van hun zakenpartner. Omdat ze redelijk terughoudend zijn, is het aan jou om interesse te blijven tonen. Plan daarom regelmatig bezoeken en werk aan een goede persoonlijke doch zakelijke relatie. Zakelijk gezien streven ze naar langdurige relaties.
De Oostenrijkers zijn trots op hun land, met name vanwege de schoonheid van de natuur en de landschappen. Ze houden ervan om uitgebreid vakantie te nemen. Houd daar dus rekening mee in de zomerperiode.
Een tip die voor alle Duitstalige landen geldt: Xing wordt door Duitstalige bedrijven meer gebruikt dan Linkedin.